Categories
Shop
Address:
Malé náměstí 129
Hradec Králové
500 02
Opening hours: | ||
Po-Pá | 9-12:30 | 13-17:45 |
So | 9-12 |
See our shop
More information...
MARJA BOGUCKÁ - POHLEDNICE S PODPISEM
Kategorie: | Pohlednice - filokartie / Portréry s autogramy, podpisy, signatures |
Nakladatelství: | J. F. Langhans, Prague |
Rok vydání: | 1918 |
Další informace: | Černobílá pohlednice, podepsaná slavnou operní divou, neprošlá poštou nepopsaná, dobrý stav. BOGUCKÁ, Marja (provd. Behrmannová), * 28. 1. 1884 Varšava (Polsko), † 21. 2. 1957 New York (USA), operní zpěvačka Pocházela z polské hudební rodiny, matka vystupovala jako zpěvačka pod jménem Maria d’Orio, strýc Stanisław Bogucki byl uznávaným barytonistou. Užívala i přídomku z Jodkiewiczów. 1900 debutovala koncertně ve Varšavě a současně na jevišti varšavské opery (Teatr wielki) v Moniuszkově jednoaktovce Verbum nobile v roli Zuzi. Do 1907 tam ztělesnila 38 rolí nejprve lyrického oboru, postupně přibírala role dramatické. 1904 hostovala ve Lvově, 1905 v Sankt Petěrburku a také v Itálii, v Turíně a Bologni (1907 v Teatro Comunale zpívala titulní roli v italské premiéře Čajkovského opery Jolanta). Po pohostinských vystoupeních v sezoně 1907/08 v Národním divadle v Praze (G. Verdi, Rigoletto jako Gilda a P. I. Čajkovskij, Evžen Oněgin jako Taťána), tam byla od 1. 5. 1908 do 31. 8. 1924 angažována. Poté, co překonala počáteční manýry a zvládla českou dikci, se uplatnila zejména v italském repertoáru a koloraturním oboru, ale také v rolích mladodramatického sopránu. Její umění oceňoval mj. Leoš Janáček. Byla první Kněžnou v premiéře opery Lucerna od Vítězslava Nováka (13. 5. 1923) a roli zopakovala téhož roku i v pařížské premiéře. K jejím nejlepším rolím patřila Mélisanda v Debussyho opeře Pelléas a Mélisanda (česká premiéra 11. 1. 1921). V rodném Polsku hostovala mj. 1910 jako Lygia v polské premiéře opery Jeana Nouguèse Quo vadis a 1918 se souborem Krakovské operní společnosti (Krakowske Towarzyszstwo Operowe). Po odchodu z Národního divadla vystoupila 1924 ve vídeňské Státní opeře jako Taťána v Čajkovského Evženu Oněginovi a Líza v Pikové dámě. Přesídlila do USA, kde nějaký čas vystupovala v Manhattan Opera v New Yorku (mj. v Moniuszkově opeře Hrabina v americké premiéře 1926). Do 1939 příležitostně vystupovala koncertně a věnovala se výuce zpěvu. |